Serviceverksamhet som sätter människan i centrum

Genom att se det stora i det lilla och prioritera mjuka värden skapar Middlepoints medarbetare ett serviceerbjudande utöver det vanliga.

Middlepoints grundare, Cissi Meltzer, berättar om hur företaget lyckas höja servicen till nästa nivå. Med en bakgrund inom flera olika serviceyrken – allt från förskola till konferensanläggningar – och ett brinnande intresse för just service, bestämde sig Cissi Meltzer för att starta Middlepoint 2009.

– Jag är en typisk entreprenör med mycket energi. När jag väl hade börjat tänka på att starta eget gick det inte att stoppa, berättar hon.

Och tur är väl det, för vad som började som en kreativ idé har vuxit till ett framgångsrikt serviceföretag med flera hundra anställda. Med uppdrag i näringslivet, fastighetsbranschen och på moderna handelsplatser har Middlepoint sedan starten vid upprepade tillfällen vunnit utmärkelser som till exempel ”Di Gasell”, som Middlepoint vann fem år i rad mellan 2014 och 2019.

Så vad är nyckeln? Cissi Meltzer berättar att verksamhetens framgång vilar på mjuka värden; att människan alltid står i fokus – varje enskild kund och varenda unik medarbetare.

– Det handlar om att skapa långsiktiga och ärliga relationer, säger hon. Relationen till en ny medarbetare börjar med ett första personligt möte med Cissi Meltzer och vd:n Pontus Esbo på kontoret som ligger i centrala Stockholm.

– Pontus berättar om företaget, beskriver mål och visioner, sedan pratar jag om vår servicekultur, djupdyker i våra värderingar och ger handfasta tips. Det kan till exempel handla om hur vi agerar om något blir fel och vad det innebär att vara proaktiv.

Att vara proaktiv är något som Cissi Meltzer hela tiden återkommer till.

– Det mesta vi gör kan man lära sig, men det viktiga är hur vi förhåller oss till våra arbetsuppgifter. Ett exempel; om vi serverar take away-lunch dukar vi upp det fint med tallrikar och skålar. Vi gör det där lilla extra som betyder så mycket, säger hon.

För att lyckas med detta är det viktigt att varje enskild medarbetare känner sig trygg i sin roll och äger sitt ansvar.

– Det handlar om att skapa en trygghet i att våga ta beslut själv. Ser jag att en blombukett är vissen ska jag ha mod att slänga den och köpa en ny. Eller om jag ser att en stol står på fel plats, då ska jag ta initiativ och flytta den till rätt plats. Det är de små sakerna som verkligen gör skillnad, säger hon.

Att hålla det man lovar sina kunder är också en viktig faktor för Middlepoints framgång. Cissi Meltzer poängterar samtidigt att man måste vara försiktig med vad man lovar. Det handlar inte om att lova att alltid göra allt perfekt, utan snarare att ta sitt ansvar för uppgiften på allvar. Genom detta förhållningssätt bygger man förtroende och lojalitet hos både kunder och anställda.

Slutligen understryker Cissi Meltzer vikten av att ge medarbetarna rätt förutsättningar för att kunna ge det där lilla extra varje dag och tycka att det är roligt att gå till jobbet.

– Genom löpande kompetensutveckling och möjligheten att få coachning på plats skapar Middlepoint en kultur där medarbetarna ständigt förbättras, avslutar hon. Som jag ser det ska alla på Middlepoints huvudkontor vara där för att hjälpa medarbetarna som jobbar ute hos kund!